Fiets-naar-voertuig communicatie is the next big thing

CES, hét invloedrijke techevent, ging in januari 2021 digitaal door. Onze e-mobility expert Jorn Vanhees ging een virtuele kijk nemen en vertelt je wat er nieuw is in de wereld van bike tech.

Als iemand tegenwoordig ‘connected vehicle’ zegt, heeft hij of zij het waarschijnlijk over een auto met een V2V (vehicle-to-vehicle) of V2X (vehicle-to-everything) communicatiemogelijkheid. Maar op CES 2021 kwamen fietsbedrijven samen om te bewijzen dat je geen vier wielen nodig hebt om deel te nemen aan het V2X-spel.

Bike-to-vehicle

‘New connected products’ en ‘e-bike solutions’ zoals ‘fiets-naar-voertuig’ (B2V) communicatie waren één van de hot items tijdens deze virtuele editie van CES. V2X, of voertuig-naar-iets, is opkomend in de auto-industrie en Tome Software werkt nu, samen met SAE Industry Technologies en negen andere belanghebbenden, aan een B2V-standaard om die technologie ook naar de fietser te brengen. Die B2V-standaard werd in een white paper gegoten die de leidraad voor onderzoek en ontwikkeling in 2021 kan zijn.

Hoe B2V werkt? Een Licht Elektrisch Voertuig (LEV) stuurt en ontvangt Basic Safety Message (BSM)-signalen van en naar auto’s, terwijl het ook signalen ontvangt van infrastructuurcomponenten zoals straatverlichting. Dankzij deze technologie kan er bijvoorbeeld een aanrijding vermeden worden.  

Uitdaging aanvaard

Maar de technologieën rond B2V zijn nog volop in onderzoek en ontwikkeling. De uitdaging zit vooral in de communicatie tussen de LEV’s en de auto-industrie die compatibel moeten blijven in de snel ontwikkelende wereld van geavanceerde ondersteuningssystemen.

De next steps voor het komende jaar omvatten veldtesten en pilots op de weg, evenals de bouw van meer prototypes die allemaal gebruikmaken van een gedeelde codebase. Denk aan:

  • apps die de veiligheid verhogen en het risico tot aanrijding tussen fiets en auto minimaliseren,
  • geautomatiseerde beveiligde fietsenstallingen,
  • deel-e-bikes met AI en real-time geolocatie,
  • een fietsslot dat opent met vingerafdrukken,
  • slimme fietshelmen met remlicht, anti-verliesalarm, automatisch uitschakelen en valdetectie,

Ik volg de spannende ontwikkelingen in elk geval op de voet. Wil je graag meer weten, connecteren, … Stuur mij gerust een mailtje via jorn.vanhees@t2-campus.be

Wist je dat je op onze campus ook de opleiding Technicus elektrische steps, fietsen en scooters (micro e-mobility) kan volgen?

X
X
X