fbpx

Je feedback is welkom

EducaThor organiseert IT‐helpdesk voor Genkse leerlingen

Heel wat Genkse gezinnen ontvingen de afge­lopen weken een laptop en inter­net­vou­cher om het moge­lijk te maken dat de kinderen hun huistaken maken en verbonden kunnen blijven met de leer­kracht / school. Daar­voor sloegen de stad en Vincen­tius Genk (figuur­lijk) de handen in elkaar. Omwille van de blij­vende vraag worden op dit moment nog meer laptops inge­za­meld en klaar­ge­stoomd voor een tweede leven. Intussen heeft Educa­Thor, de onder­wijs­poot van stad Genk in de T2‑campus, een ‘help­desk’ opge­richt om leer­lingen indien nodig te helpen met laptop‐/internetprobleempjes.

Een paar weken geleden konden jullie op onze Facebook­pa­gina lezen hoe de T2‑campus laptops en iPads uitleent aan kans­arme jongeren om tijdens de corona­crisis hun lessen online te volgen. Nu staan we ook voor hen klaar met een help­desk die hen helpt bij compu­ter­vragen en ‑problemen. 

 

de versteren. 

De Genkse kinderen en jongeren hebben de afge­lopen weken hun lessen en taken thuis afge­werkt. Deze ‘live lessen’ volgen, leervideo’s bekijken of digi­tale taken in dienen vraagt natuur­lijk om een computer. Om ervoor te zorgen dat elk kind kan leren in deze tijden van afstands­on­der­wijs hebben ook de Stad Genk en Sint‐Vincentius al een 120‐tal laptops verdeeld over de verschil­lende gezinnen in het Genkse, na schen­kingen van vele orga­ni­sa­ties.

Centrale helpdesk

Om ervoor te zorgen dat elk kind kan leren in deze tijden van afstands­on­der­wijs werd binnen Sociaal Huis Porta­vida een centraal meld­punt geïn­stal­leerd. Via dit centraal meld­punt verdeelden stad Genk en Vincen­tius Genk al een 120‐tal laptops. “De verde­ling van de laptops en PC’s is mede moge­lijk door de schen­kingen van vele orga­ni­sa­ties en Genkse burgers. Wij dragen hen hier­voor een warm hart toe”, aldus schepen Ria Gron­de­laers.

Ondanks dat de scholen gedeel­te­lijk gaan hero­penen zal er nog een tijd onder­wijs op afstand gehouden worden. Daarom zal de Stad Genk ook de komende weken voor extra laptops zorgen via de scholen om iedereen opti­maal aan het leren te houden.

“Gezinnen die een laptop hebben ontvangen kunnen nu ook beroep doen op een help­desk voor problemen met hard­ware en soft­ware. Educa­thor, de onder­wijs­partner van de Stad Genk op de T2‑campus, heeft samen met vrij­wil­li­gers een help­desk geopend om de leer­lingen bij te staan op digi­taal vlak”, aldus schepen Anniek Nagels.

Rescue Team

Concreet gaat het om Jan Fabry (vrij­wil­liger Coder­Dojo), Bart Boelen (T2‑campus) en Anne­lies Schrooten van Educa­Thor. Samen hebben ze op minder dan een week tijd een digi­tale help­desk opgezet waar je via whatsapp terecht kan met je PC‐probleem. Ze beseffen maar al te goed dat een toestel niet alles is om goed te kunnen leren. Niet iedereen is even digi­taal vaardig, en onze vrij­wil­li­gers springen bij als er problemen opduiken. Studenten van de UCLL, PXL en Genkse vere­ni­gingen staan de komende weken dus klaar om kinderen en jongeren, mama’s en papa’s verder te helpen rich­ting digi­taal leren.

 

We zoeken nog vrij­wil­li­gers om de IT‐helpdesk te versterken. Iets voor jou? Stuur een mailtje naar educathor@​genk.​be .
Feedback

0 reacties

Schrijf in voor onze Nieuwsbrief

Word lid van onze mailinglijst om het laatste nieuws en updates van ons team te ontvangen.

Mail lijst

U bent succesvol ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Share This
X
X
X